PERMANENT HÅRBORTTAGNING

Generande hårväxt är ett stort problem för många kvinnor och män. Oönskad hårväxt kan upplevas generande. Många plockar, rycker, vaxar och epilerar hår. Dessa metoder tar mycket tid och ger kortvarig effekt. Permanent hårborttagning med laser tar bort dessa problem. Alla hudtyper kan behandlas.

ORSAKER TILL OÖNSKAD HÅRVÄXT

Oftast finns ingen bakomliggande orsak till oönskad hårväxt. Både män och kvinnor har hårväxt naturligt. Män har mer hårväxt på grund av högre halter manliga könshormoner i kroppen som påverkar hårsäckarna. Det finns personer med hormonella sjukdomar som PCOS och hirsutism som drabbas hårdare med mer manlig kroppsbehåring.

INNAN HÅRBORTTAGNING

En månad innan behandling skall Du undvika att plocka, rycka, vaxa eller epilera bort håret i området Du vill behandla. Detta för att så många hårsäckar som möjligt skall finnas kvar för upphettning. Du får raka håret istället under denna perioden. Du skall också undvika brun-utan-sol-produkter i en månad. Du får vara lite solbrun men Du skall undvika att bränna Dig i solen dagarna innan. Du kan ta alla läkemedel som vanligt. Raka bort allt hår i behandlingsområdet innan behandlingen.

EFTER HÅRBORTTAGNING

Direkt efter behandlingen kan huden vara lätt röd och kännas lite varm. Det är ett gott tecken om några hår har poppat ut från huden och om det finns en lätt svullnad kring hårsäckarna. Eventuell rodnad och svullnad lägger sig oftast inom ett dygn. Du kan återgå direkt till vardagliga aktiviteter.

FÖRVÄNTAT RESULTAT

Under konsultationen kommer Du få en uppskattning på hur stort resultat Du kan förvänta Dig och hur många behandlingar som krävs. Uppskattningen är baserad på aktuell forskning och beprövad erfarenhet. Viktigt att komma ihåg är att den kvalificerade uppskattning ändå inte är en garanti för önskat resultat. Ibland kan fler behandlingar krävas.

KALMAR LASERKLINIK

Slottsvägen 3